accessibilite - Re: [Accessibilite] FOSDEM

Objet : Liste de diffusion du groupe de travail Accessibilité (liste à inscription publique)

Re: [Accessibilite] FOSDEM

  • From: Armony ALTINIER 聂和美 <armonyaltinier AT gmail.com>
  • To: accessibilite AT april.org
  • Subject: Re: [Accessibilite] FOSDEM
  • Date: Sun, 19 Dec 2010 21:17:08 +0100

Bonsoir Jean-Philippe,

Concernant le FOSDEM, Christophe Strobbe avait proposé la thématique accessibilité au FOSDEM il me semble, et Samuel Thibaut a transmis il y a peu l'appel à conférence, en anglais, que je redonne ci-dessous :

**Call for talks for the accessibility DevRoom at fosdem 2011**

http://fosdem.org/2011/ –  6 February 2011, 09:00 to 17:00, Brussels, Belgium —

We will be holding an Accessibility DevRoom at fosdem 2011 [0] and are requesting abstracts  for structured presentations now.

Important information, dates:

       • Submission deadline for abstracts: 2010-12-31

       • Notification of accepted speakers: 2011-01-10

       • Final schedule: 2011-01-12

       • Get together: 2011-02-05

**About this DevRoom**

Designing software so that it is accessible to and usable by people with disabilities has been a significant theme in software user interface development over the last few decades.  Recent national and supra-national regulations, laws, and treaties - such as the UN Convention on the Rights of People with Disabilities - have only emphasized this work.  There have been numerous significant accessibility achievements in Free/Libre and Open Source Software.  These include work in accessibility frameworks and user interface toolkits, in accessible applications, in developer and authoring tools, and in the development and use of assistive technologies by people with disabilities.

The focus of this DevRoom is to both demonstrate the breadth and scope of accessibility technologies in open source software, and to provide developers with the opportunity to collaborate - across desktops and applications and assistive technologies.

We invite you to submit talks on these topics:

       • Inclusive design: state of the art

       • Specific problems in mobile devices

       • Document accessibility

       • Assistive Technologies & building blocks for same

       • Accessibility in user interface toolkits (Qt, _javascript_ UI libraries, …)

       • Accessibility support in developer tools

** Your submission must include:**

       * Your name

       * The title of your talk

       * A short abstract of one to two paragraphs (150 words, max.)

       * A short biography

       * Links to related websites/blogs etc.

* * * Send the abstracts (and ultimately presentations) to:  accessibility-devroom@lists.fosdem.org * * *

(For now, it's a moderated list and at this point, mostly a bucket for submissions. if there is sufficient interest, all that will change, or we can add more lists, if that's needed. )

Presentations are to be formal and not longer than 45 minutes, plus 15 extra for questions. Panels with more than one speaker are possible, as are shorter presentations of 20 minutes, though the preference is for the longer format. Indeed, it's entirely possible that there will be some creative compromises….

The deadline for submissions is 31 December 2010. The proposals will be considered by a committee of peers. If your proposal has been accepted, you will be informed by email by 10 January 2011.

Please be so kind as to forward this call for abstracts and papers to any and all relevant lists, sites, people. We hope to see you at fosdem 2011!

Pour répondre à tes questions Jean-Philippe :
Que fait/font le groupe de travail ou ses membres pour cet événement?
Plusieurs membres ont prévu d'y aller, à commencer par Christophe et Samuel, mais il n'y a pas pour l'instant d'action organisée. Mais si vous êtes plusieurs à y aller, il ne tient qu'à vous de vous donner un point de rencontre, voire d'organiser un stand si c'est possible. Je vous y encourage même ! Et si besoin de cartes de visites ou autre documentation, n'hésitez pas ! On peut en envoyer.

Que fait donc l'April et puis-je y contribuer en proposant une conf? Si oui quel genre? La même qu'aux rmll?
Il n'y a donc pas de "consigne" pour le groupe accessibilité, mais chacun est invité évidemment à présenter le groupe de travail April lors de vos interventions respectives ! Ainsi qu'à partager leur intervention sur la liste, sans oublier de l'inscrire sur la page Wiki : http://wiki.april.org/w/Conf%C3%A9rences_April_sur_l%27accessibilit%C3%A9_et_le_logiciel_libre

Concernant plus précisément ta proposition sur le fond Jean-Philippe, je ne serai pas bonne conseillère, je ne suis jamais allée au FOSDEM et ne sais pas ce qui est attendu. Le mieux serait sans doute quand même d'adapter ton intervention au public attendu, qui contrairement au RMLL n'est pas grand public mais développeurs. Ceci dit, je pense qu'une présentation orientée utilisateur ne peut justement pas faire de mal.

Christophe, Samuel, pourriez-vous nous faire profiter de votre expérience de l'évènement pour orienter Jean-Philippe ?

Merci d'avance et bonne soirée !
Armony

Armony ALTINIER 聶和美
Directrice d'ACS Horizons
Consultante Chine et accessibilité du Web

ACS Horizons - Le meilleur de la Chine et du Web : conseil, création, formation

Bureau : +33 (0) 134 109 797
Mobile : +33 (0) 668 897 751
Fax : +33 (0) 170 248 941

Email : armony AT acs-horizons.fr